Go to Top

Om Nycirkus på Skemaet

Nycirkus er idræt, kunst og læring i ét. Derfor skal unge over hele landet til at have nycirkus i heldagsskolen. Med 5,5 mio. kr. fra Nordea-fonden til NYCIRKUS PÅ SKEMAET bliver nycirkus et alternativ til både fodbold og matematik.

18 kommuner har nycirkus på dagsordenen – og på skoleskemaet for 6.-9. klasser. Nycirkus udfordrer både krop og hjerne, hvilket kommer unge til gavn gennem workshopprogrammet arrangeret af Københavns Internationale Teater og og kommuner/lokale partnere fra Skagen til Nykøbing Falster.

Nycirkus – fysisk, kreativ og social læring
Nycirkus er midt mellem idræt og kunst og er derfor et oplagt redskab i heldagsskolen. Det får børnene op af stolen og giver dem sved på panden. Det får dem til at tænke kreativt. Og det får dem til at samarbejde. Erfaringer viser, at det er en af de mest inkluderende og engagerende læringsformer, som fanger alle elever.

Nycirkus udvikler børns motorik, styrke og smidighed, men i modsætning til sport er det ikke konkurrencebetonet. Børnene bliver bevidst om, hvordan kroppen agerer, og de lærer at stole på hinanden og føle sig trygge ved berøring.

Gå til nycirkus
Partnerkommunerne får hvert skoleår besøg af artister, der skal lære de unge at jonglere, slå saltoer og gå på line og at bruge de nye evner kreativt.

Nycirkus på Skemaet arrangerer desuden lærerworkshops med fokus på at inkludere kreativ bevægelse i undervisningen.

Vil I være med?
Vil du høre mere om projektet, om hvad der sker i dit lokalområde, eller vil du vide, hvordan I får nycirkus-aktiviteter i jeres kommune, så send os en mail på info@nycirkuspaaskemaet.dk.

Se de unge lave nycirkus:
Workshop-video

_______________________________________________________________________________

UDTALELSER

Lærere
”Hvis man har fløjet oppe under loftet i en trapez – så kan man alt bagefter! Det er en af de erfaringer, som eleverne får. Det vigtigste i dette forløb har været, at alle har været med, og at ingen er blevet hægtet af. Det er ligegyldigt om man har haft gymnastik siden 3-års alderen, eller om det er første gang man prøver. Det betyder meget for klassens måde at arbejde på, også i fremtiden. Elever, der normalt kan være meget forbeholdne, har turdet at være sig selv her. Fornemmelsen af det man kunne kalde: Jeg gjorde det! har været med os hele vejen, og det kan jeg bruge aktivt i min undervisning. Når vi i fremtiden støder på noget fagligt virkelig svært stof, og eleverne mister pusten, kan jeg referere til dette forløb. Så vil de kunne finde netop den følelse frem og bruge den – i stedet for at give op. Jeg tror, at det her forløb har givet os et samlet stort ryk opad og at vi kommer til at kunne mærke det tydeligt fremover.” – Ija Jørgensen, Helsingør til folkeskolen.dk

”Jeg kan mærke, at det er godt for klasserne, de er koncentrerede om det. Tiltaget er godt i forhold til, at vi med den nye heldagsskole skal have mere bevægelse ind i undervisningen. Det er en god måde at få noget anderledes ind… Man kan blandet og bruge noget af det, vi har arbejdet med her i workshoppen i enten dansk eller matematik… Workshops’ene ser ud til at fungere rigtig godt som en måde at ryste dem sammen på. De hjælper hinanden og får en kropslig kontakt på en anden måde, end de plejer i gymnastik.” – Fie Frandsen, Rødovre til Artisten (s. 34-35)

“Hurup Skoles 7. klasser har haft fornøjelsen af nycirkus – det var FANTASTISK! Eleverne var på forhånd noget forbeholdne, men de havde en rigtig, rigtig god dag – tak for det.”  Tina, skoleleder i Thisted

“Stor begejstring. Det fangede virkelig børnene, og de brød grænser. 6. klasse fik brugt en masse energi, også de børn, der normalt undgår sportslig aktivitetDygtige undervisere/instruktører. Dejlige mennesker at være sammen med.” – Birthe, skoleleder i Skagen

Elever
”Vi har lært noget, som man ikke kan lære i dagligdagen. Man lærer noget fysisk, men man lærer også noget om sine venner, som man ikke vidste før. For eksempel at en, der ikke så god til en ting, er super god til noget andet. Man lærer sine klassekammerater bedre at kende, det er et andet forhold vi får til hinanden. Jeg ville ønske at alle kunne få lov til at prøve det, for det er en super god oplevelse.” – Asger, 6. klasse i Helsingør til folkeskolen.dk

”Man lærer mange ting her. Vi har blandt andet lært, at man bare skal prøve ting, selvom man slet ikke tør. Og når man skal gribes af sine kammerater, skal man virkelig stole på dem.” – Paulina, 7. klasse i Helsingør til folkeskolen.dk

”Det har været sjovt, man laver noget hele tiden. Man lærer også at være sammen med hinanden, det handler ikke kun om at bevæge sig, men mest det.” – Sophie fra Rødovre til Artisten (s. 34-35)

”Fik en pige hjem fra workshop, som var helt høj. Hun siger, det var den sjoveste workshop, hun nogensinde har prøvet. Det var sejt, sjovt og helt klart, at der skal være mere af det. -Hvor kan man gå til nycirkus, mor?”  – Mor fra Halsnæs

_______________________________________________________________________________

PARTNERE
Blandt partnerne er kommuner og lokale institutioner i Skagen/Frederikshavn, Aalborg, Thy, Randers, Aarhus, Sønderborg, Guldborgsund, Rødovre, København, Frederiksberg, Ballerup, Furesø, Rudersdal, Helsingør, Halsnæs og Roskilde. Desuden Dansk Artist ForbundCirkusmuseetTinCanCompany og en stor gruppe professionelle danske artister.

Nycirkus på Skemaet har i 2014-16 indtil videre undervist mere end 5000 elever og 400 lærere på mere end 80 skoler rundt om i hele landet på alt fra 1- til 5-dages workshops.

 

pegani_logo_TRYLLERI_JONGLERING_BALLONER